BRATERSKI LIST OTWARTY DO NASZYCH BRACI BISKUPÓW W NIEMCZECH
W epoce szybkiej globalnej wymiany informacji wydarzenia w jednym kraju nieuchronnie wpływają na życie eklezjalne poza nim.

11 kwietnia 2022 r.

W epoce szybkiej globalnej wymiany informacji wydarzenia w jednym kraju nieuchronnie wpływają na życie eklezjalne poza nim. W ten sposób proces "ścieżki synodalnej", realizowany obecnie przez katolików w Niemczech, ma również wpływ na Kościół na całym świecie. Dotyczy to także Kościołów lokalnych, którym przewodzimy, oraz wielu wiernych katolików, za których jesteśmy odpowiedzialni.

W tym świetle wydarzenia w Niemczech zmuszają nas do wyrażenia naszego rosnącego zaniepokojenia naturą całej niemieckiej "ścieżki synodalnej" i treścią jej różnych dokumentów. Nasze uwagi są celowo skrótowe. Zasługują one jednak na szersze opracowanie, przez poszczególnych biskupów do czego gorąco zachęcamy ( np. List otwarty Arcybiskupa Samuela Aquili do Biskupów Katolickich Świata). Niezależnie od tego, pilność naszych wspólnych uwag jest zakorzeniona w 12 rozdziale listu do Rzymian, a zwłaszcza w Pawłowej przestrodze: "Nie bierzcie więc wzoru z tego świata".  Waga tych uwag jest efektem zamieszania, jakie już wywołała i nadal wywołuje ścieżka synodalna w Niemczech oraz z możliwości rozłamu w życiu Kościoła, który nieuchronnie z tego wynika.

Potrzeba reformy i odnowy jest tak stara jak sam Kościół. U swych podstaw impuls ten jest godny podziwu i nigdy nie należy się go obawiać. Wielu spośród tych, którzy są zaangażowani w proces synodalny, to bez wątpienia ludzie o wybitnych charakterach. Jednak historia chrześcijaństwa pełna jest wysiłków podejmowanych w dobrej intencji,  które utraciły oparcie w Słowie Bożym, w wiernym spotkaniu z Jezusem Chrystusem, w prawdziwym słuchaniu Ducha Świętego, w prawdziwej miłości do Boga, prawdziwym słuchaniu Ducha Świętego i podporządkowaniu naszej woli- woli Ojca. Te nieudane wysiłki ignorowały jedność, doświadczenie i nagromadzoną mądrość Ewangelii i Kościoła.  Ponieważ ich autorzy nie słuchali słów Jezusa: "Beze mnie  nic nie możecie uczynić" (J 15, 5), ich wysiłki były bezowocne i zaszkodziły zarówno jedności, jak i ewangelicznej żywotności Kościoła.

Niemiecka ścieżka synodalna może prowadzić właśnie do takiego ślepego zaułka.

Jako wasi współbracia biskupi chcemy wyrazić nasze obawy, które obejmują między innymi poniższe kwestie:

1.  Niesłuchanie Ducha Świętego i Ewangelii sprawia, że działania Synodu podważają wiarygodność autorytetu Kościoła, w tym papieża Franciszka, antropologię chrześcijańską i moralność seksualną oraz wiarygodność Pisma Świętego.

2. Mimo że w dokumentach niemieckiej Drogi  Synodalnej można dostrzec wątki i słownictwo religijne, wydają się one być w dużej mierze inspirowane nie Pismem Świętym i Tradycją, które dla Soboru Watykańskiego II, stanowią "jeden święty depozyt Słowa Bożego" - lecz analizą socjologiczną i współczesnymi ideologiami politycznymi, w tym ideologią gender.

Dokumenty te ukazują Kościół i jego misję przez pryzmat świata, a nie przez pryzmat prawd objawionych w Piśmie Świętym i autorytatywnej Tradycji Kościoła.

3. Treści zawarte w Drodze Synodalnej zdają się również reinterpretować, a tym samym pomniejszać znaczenie chrześcijańskiej wolności. Dla chrześcijanina wolność jest wiedzą, wolą i nieskrępowaną zdolnością do czynienia tego, co jest słuszne. Wolność nie jest "autonomią". Autentyczna wolność, jak naucza Kościół, jest przywiązana do prawdy i ukierunkowana na dobro, a ostatecznie na błogosławieństwo. Sumienie nie tworzy prawdy, ani nie jest kwestią osobistych preferencji czy samozadowolenia. Prawidłowo uformowane sumienie chrześcijańskie pozostaje podporządkowane prawdzie o naturze ludzkiej i normom sprawiedliwego życia objawionym przez Boga i nauczanym przez Kościół Chrystusowy. Jezus jest prawdą, która nas wyzwala (J 8).

4. Radość Ewangelii - niezbędna dla życia chrześcijańskiego, jak często podkreśla papież Franciszek - wydaje się być zupełnie nieobecna w dyskusjach i tekstach Drogi Synodalnej, co jest znamienną wadą wysiłku, który ma na celu odnowę eklezjalną i osobistą.

5. Proces Drogi Synodalnej, niemal na każdym etapie, jest dziełem ekspertów i komisji: zbiurokratyzowanym, obsesyjnie krytycznym i zapatrzonym w siebie. W ten sposób sam w sobie odzwierciedla powszechną formę stwardnienia kościelnego i, jak na ironię, nabiera antyewangelicznego tonu. W efekcie Droga Synodalna wykazuje więcej uległości i posłuszeństwa światu i ideologiom niż Jezusowi Chrystusowi jako Panu i Zbawicielowi.

6. Koncentracja Drogi Synodalnej  na "władzy" w Kościele sugeruje ducha, który jest całkowicie sprzeczny z prawdziwą naturą życia chrześcijańskiego. Ostatecznie Kościół nie jest jedynie "instytucją", ale żywą wspólnotą; nie egalitarną, ale rodzinną, komplementarną i hierarchiczną - ludem złączonym miłością do Jezusa Chrystusa i miłością do siebie nawzajem w Jego imię. Reforma struktur nie jest tym samym, co nawrócenie serc. Spotkanie z Jezusem, jak to widać w Ewangelii i w życiu świętych na przestrzeni dziejów, zmienia serca i umysły, daje uzdrowienie. Odwraca człowieka od życia w grzechu i nieszczęściu oraz ukazuje moc Ewangelii.

7.  Ostatni i najbardziej niepokojąco palący problem z niemiecką drogą synodalną jest przerażająco ironiczny. Poprzez swój niszczycielski przykład może ona doprowadzić niektórych biskupów, a także wielu wiernych świeckich, do nieufności wobec samej idei "synodalności", co jeszcze bardziej utrudni Kościołowi konieczną rozmowę na temat wypełniania misji nawracania i uświęcania świata.

W czasach zamętu, ostatnią rzeczą, jakiej potrzebuje nasza wspólnota wiary, jest właśnie zamęt. Podczas gdy Wy będziecie rozeznawać wolę Pana względem Kościoła w Niemczech, bądźcie pewni, że modlimy się za Was.

1. Kardynał Francis  Arinze (Onitsha, Nigeria)

2. Kardynał Raymond Burke (Saint Louis, USA)

3. Kardynał Wilfred Napier (Durban, RPA)

4. Kardynał George Pell (Sydney, Australia)

5. Arcybiskup Samuel Aquila (Denver, USA)

6. Arcybiskup Emeritus Charles Chaput (Filadelfia, USA)

7. Arcybiskup Paul Coakley (Oklahoma City, USA)

8. Arcybiskup Salvatore Cordileone (San Francisco, USA)

9. Arcybiskup Leo Cushley (Saint Andrews i Edynburg, Szkocja)

10. Arcybiskup Damian Dallu (Songea, Tanzania)

11. Arcybiskup Emeritus Fernando Guimarães (Ordynariat Wojskowy, Brazylia)

12. Arcybiskup Emerytowany Joseph Kurtz (Louisville, USA)

13. Arcybiskup J. Michael Miller (Vancouver, Kolumbia Brytyjska, Kanada)

14. Arcybiskup Joseph Naumann (Kansas City w stanie Kansas, USA)

15. Arcybiskup Andrew Nkea (Bamenda, Kamerun)

16. Arcybiskup Renatus Nkwande (Mwanza, Tanzania)

17. Arcybiskup Gervas Nyaisonga (Mbeya, Tanzania)

18. Arcybiskup Gabriel Palmer-Buckle (Cape Coast, Ghana)

19. Arcybiskup Tomasz Peta (Maria Santissima w Astanie, Kazachstan)

20. Arcybiskup Emeritus Terrence Prendergast (Ottawa-Cornwall, Ontario, Kanada)

21. Arcybiskup Jude Thaddaeus Ruwaichi (Dar-es-Salaam, Tanzania)

22. Arcybiskup Alexander Sample (Portland w stanie Oregon, USA)

23. Biskup Joseph Afrifah-Agyekum (Koforidua, Ghana)

24. Biskup Michael Barber (Oakland, USA)

25. Biskup pomocniczy Gerard Battersby ( Detroit, USA)

26. Biskup Emeritus Herbert Bevard (Saint Thomas, Amerykańskie Wyspy Dziewicze)

27. Biskup Earl Boyea (Lansing, USA)

28. Biskup pomocniczy Neal Buckon (Służby wojskowe, USA)

29. Biskup pomocniczy Peter Byrne ( Nowy Jork, USA)

30. Biskup William Callahan (La Crosse, USA)

31. Biskup Emeritus Massimo Camisasca (Reggio Emilia-Guastalla, Włochy)

32. Biskup Liam Cary (Baker, USA)

33. Emerytowany Biskup Francesco Cavina (Capri, Włochy)

34. Biskup Peter Christensen (Boise City, USA)

35. Biskup Joseph Coffey (Pomocnicza Służba Wojskowa, USA)

36. Biskup James Conley (Lincoln, USA)

37. Biskup Thomas Daly (Spokane, USA)

38. Biskup Mark Davies (Shrewsbury, Anglia)

39. Biskup John Doerfler (Marquette, USA)

40. Biskup Timothy Freyer (Pomocniczy, Orange, USA)

41. Biskup Emeritus Jaime Fuentes (Minas, Urugwaj)

42. Biskup Adair Guimarães (Formosa, Brazylia)

43. Biskup Charles Hammawa (Jalingo, Nigeria)

44. Biskup Donald Hying (Madison, USA)

45. Biskup Emeritus Daniel Jenky (Peoria, USA)

46. Biskup Stephen Jensen (Prince George, Kolumbia Brytyjska, Kanada)

47. Biskup William Joensen (Des Moines, USA)

48. Biskup James Johnston (Kansas City-St. Joseph, USA)

49. Biskup David Kagan (Bismarck, USA)

50. Biskup Flavian Kassala (Geita, Tanzania)

51. Biskup Carl Kemme (Wichita, USA)

52. Biskup Rogatus Kimaryo (Same, Tanzania)

53. Biskup Anthony Lagwen (Mbulu, Tanzania)

54. Biskup Donald Lippert (Mendi, Papua Nowa Gwinea)

55. Biskup David Malloy (Rockford, USA)

56. Biskup Gregory Mansour (Eparchia Świętego Marona z Brooklynu, USA)

57. Biskup Simon Masondole (Bunda, Tanzania)

58. Biskup Robert McManus (Worcester, USA)

59. Biskup Bernadin Mfumbusa (Kondoa, Tanzania)

60. Biskup Filbert Mhasi (Tunduru-Masasi, Tanzania)

61. Biskup Emeritus Alberto Sanguinetti Montero (Canelones, Urugwaj)

62. Biskup Lazarus Msimbe (Morogoro, Tanzania)

63. Biskup Daniel Mueggenborg (Reno, USA)

64. Biskup William Muhm (Pomocnicza Służba Wojskowa, USA)

65. Biskup Rob Mutsaerts (Pomocniczy, 's-Hertogenbosch, Holandia)

66. Biskup Thanh Thai Nguyen (Pomocniczy, Orange, USA)

67. Biskup Walker Nickless (Sioux City, USA)

68. Biskup Eusebius Nzigilwa (Mpanda, Tanzania)

69. Biskup Donatus Ogun (Uromi, Nigeria)

70. Biskup Thomas Olmsted (Phoenix, USA)

71. Biskup Thomas Paprocki (Springfield, Illinois, USA)

72. Biskup Kevin Rhoades (Fort Wayne-South Bend, USA)

73. Biskup David Ricken (Green Bay, USA)

74. Biskup Stephen Robson (Dunkeld, Szkocja)

75. Biskup Almachius Rweyongeza (Kayanga, Tanzania)

76. Emerytowany Biskup Lawrence Sabatini (Kamloops, Kolumbia Brytyjska, Kanada)

77. Biskup pomocniczy James Scheuerman (Milwaukee, USA)

78. Biskup pomocniczy Athanasius Schneider (Maria Santissima w Astanie, Kazachstan)

79. Bp Augustine Shao (Zanzibar, Tanzania)

80. Biskup Joseph Siegel (Evansville, USA)

81. Biskup pomocniczy Frank Spencer ( Służby wojskowe, USA)

82. Biskup Joseph Strickland (Tyler, USA)

83. Biskup Paul Terrio (Saint Paul w Albercie, Kanada)

84. Biskup Thomas Tobin (Providence, USA)

85. Biskup Anselm Umoren (Abudża, Nigeria)

86. Biskup Kevin Vann (Orange, USA)

87. Biskup Robert Vasa (Santa Rosa, USA)

88. Biskup David Walkowiak (Grand Rapids, USA)

89. Biskup James Wall (Gallup, USA)

90. Biskup pomocniczy William Waltersheid (Pittsburgh, USA)

91. Biskup Michael Warfel (Great Falls-Billings, USA)

92. Biskup Chad Zielinski (Fairbanks, USA)


Jeśli chcieliby Państwo mieć udział w rozwoju tego dzieła w jego wymiarze materialnym (jak m. in, pomoc w rozwoju stron internetowych) to prosimy o kierowanie tej pomocy na jeden z podanych poniżej rachunków bankowych Stowarzyszenia.

Prosimy koniecznie o umieszczenie w tytule przelewu dopisku: DAROWIZNA NA CELE REGULAMINOWE STOWARZYSZENIA

Odbiorca:

Stowarzyszenie Przybądźcie Wierni

ul. Graniczna 39

05-860 Myszczyn

Nazwa banku : NEST BANK

Złotówkowe (PLN) : 57 2530 0008 2060 1075 3993 0001

Walutowe (EUR) : PL30 2530 0008 2060 1075 3993 0002

Walutowe (USD) : PL39 2530 0008 2082 1075 3993 0001

KOD SWIFT : NESTBPLPW

Przy wykonaniu przelewu walutowego w USD konieczne jest podanie kodu SWIFT, wskazanego powyżej.

Tytuł przelewu:

DAROWIZNA NA CELE REGULAMINOWE STOWARZYSZENIA

W razie pojawienia się jakichkolwiek problemów czy niejasności prosimy o kontakt:

biuro@przybadzciewierni.pl

+48 501 712 094